Theatersessie: Warme ouderenzorg met koude techniek
In de zorg werken veel mensen van middelbare en hogere leeftijd. Die medewerkers zijn superwaarvol vanwege hun ruime kennis en ervaring, maar niet altijd het meest vertrouwd met technologie. Hoe krijg je deze mensen enthousiast voor techonologische innovatie en digitalisering? In de theatersessie 'warme ouderenzorg met koude techniek' geven we de vloer aan Zorgpartners Midden-Holland.
Verandertips
We vroegen bij de theatersessie aan het publiek welke tips zij hadden om in hun zorgorganisatie draagvlak te creëren voor innovatie. Hieronder selectie uit hun reacties:
Houd oog voor de kosten. Slimme technologie kan dingen uit handen nemen, maar een weegschaal die maar 1 truukje kan is kostbaar voor hetgeen je krijgt
Zorg voor ICT-medewerkers (servicedesk) op locatie. Dit is laagdrempelig voor bewoners en resulteerd in snellere hulp en minder frustratie
Kan methodiek gebruiken om gebruikers hierin echt een prominente rol te geven
Stimuleren kan wel, maar hoe ga je om met locaties die niet veel budget hebben om deze visie te realiseren?
Techniek is mooi als het snel kan, maar laat je niet verblinden voor goedkopere alternatieven
Laat medewerkers en cliënten eerst laagdrempelig kennismaken d.m.v. bijv. een demo om bij succes pas tot aanschaf over te gaan
Pak veranderingen projectmatig aan
Neem ideeën van de werkvloer serieus, geef medewerkers de ruimte
Betrekt de doelgroep bij alle beslissingen, van begin tot eind
Mooie ontwikkelingen, die robotkat, maar vergeet vooral ook de echte poes niet
Luister goed en leef je in, zonder al te veel je eigen wil op te dringen
Identificeer de stakeholders
Wees bewust van het eigen handelen en wat de verandering in positieve zin met zich meebrengt
Maak keuzes financieel inzichtelijk
Test en evalueer de voordelen voor de medewerker/cliënt
Stel een vertrouwenspersoon aan die opleidingen en angsten van de medewerkers adresseert. Na 6 maanden was alle angst weg.
Vertaal de visie concreet naar de voordelen voor de cliënt
Luister naar welke hindernissen zorgprofessionals ervaren om nieuw gedrag te laten zien. Rapportages doen en tegelijk toezicht houden gaan niet vanzelf
Maak veranderen/nieuwe dingen leuk door bijvoorbeeld een introductie met spelvormen
Zorg dat het nut duidelijk is en dat er tijd is voor implementatie en evaluatie
Zit digitale coaches in om medewerkers te ondersteunen
Introduceer een online leerplein
zorg voor verbinding tussen alle medewerkers van de organisatie
Zoek de samenwerking voor innovatie
Betrek studenten vanuit de studie Zorg & Techniek
Zorg voor een koppeling tussen de diverse domotica en intramurale en extramurale zorg
Geef elke medewerkers een mobiel waarmee ze kunnen rapporteren en dossiers inzien
Neem de tijd, geef medewerkens af en toe een opfriscursus voor het gebruik
Implementeer niet alles gelijk maar voer veranderingen gefaseerd door
Begin met te kijken wat de cliënt echt nodig heeft
Zorg voor een goede infrastructuur
Stel regiehouders aan die aandacht mogen besteden aan een specifiek onderwerp, zoals e-health
Zorg voor 'rommelruimte', de mogelijkheid om te leren door snel en gemakkelijk te experimenteren met de vrijheid om te falen
Focus je niet teveel op 1 mening, dan zie je de rest niet